ZÁVOD  NAIROBI - JOHANESBURG


Škoda Popular roadster
V roce 1937 se v Africe uskutečnil zajímavý motoristický závod Nairobi - Johannesburg. Právo na vítězství si v něm dělaly vozy světových značek: Ford, Chevrolet, Lincoln, Bentley...
Nakonec se ale vítězem nestal žádný z těchto silných automobilů. Mnohem dříve do cíle dojel malý vůz č.29, roadster Škoda.
Tento africký závod byl jeden z mnoha úspěchů mladoboleslavského modelu Popular, prvního z následné řady slovně označených vozů, nahrazující předchozí číselné řady. Jeho hlavním přínosem byla zvláštězcela nová koncepce podvozku. Klasický žebřinový rám byl nahrazen páteřovým a zadní náprava byla řešena jako kyvadlová.
Pro úplnost je nutno říci, že tato koncepce byla použita v Mladé Bolelslavi již u předcházejícího typu Škoda 420 z roku 1933, který se ovšem stal víceméně typem studijním a jakýmsi odrazovým můstkem k Popularům. Tím prvním byl vůz Škoda 420 Popular s motorem o objemu 903 ccm a s výkonem 18 koní. Jeho nevelký motor, malé rozměry i nízká hmotnost 675 kg vzbuzovaly zprvu pochyby. Ty ale vzdržely jen do té doby, než čtyři Populary úspěšně a bez závad zdolaly 14800 km dluhou cestu z Prahy do Indie a dva standardní vozy zvládly bez problémů a bez trestných bodů náročnou Alpskou jízdu, odkud přivezly domů dvě zlaté plakety. Obchodní úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat a ASAP Mladá Boleslav se dostala opět na výslunní.
Přestože již v roce 1935 došlo k inovaci Popularu, platí, že konstruktéři v jeho případě odvedli dobrou práci. Proto také není k divu, že první představení Škody Popular, tedy již bez číselného označení, provázel na pražském autosalonu slogan: "Popular z loňska byl tak úspěšný, že na něm není co měnit!" Nicméně změny vozu prospěly. Jednak byl použit čtyřválec většího objemu 995 ccm s novým úsporným karburátorem a sytičem, spojka dostala odpérovanou lamelu, řízení získalo odpérování pastorku pro vymezování vůlí a přední kola byla nezávisle zavěšena na příčných ramenech. Stylistických změn se dostalo také karoserii. Obliba Popularu rostla. Možná také pro přijatelnou cenu, která u kabrioletu činila 18800 Kč a u roadsteru 17800Kč. Automobil byl vystavován na autosalonech v Paříži, Ženevě, Bruselu, Záhřebu, Poznani, Buenos Aires...
Od roku 1937 byla polovina výroby určena pro vývoz. V té době byl také motor upraven na rozvod OHV (dříve SV). V následujícím roce získal vyšší výkon 22 kW a mechanické ovládání brzd bylo nahrazeno kapalinovým. Již předtím se vůz dočkal sportovních úprav v provedení Special Sport či Monte
Carlo s motorem o objemu 1386 ccm. Byla rovněž připravena tři kupé pro závod 1000 mil československých. S roadstery Monte Carlo úspěšně startovali Zdeněk Pohl a Jaroslav Hausman v roce 1936 na trati v Monte Carlu, kde dojeli na druhém místě své třídy, aby o rok později byli třetí.
Zvláštní kapitolou se staly dálkové sportovní jízdy s vozy Škoda Popular. V úvodu zmíněný triumf, kdy s Popularem jela nizozemská posádka, nebyl totiž jediný. Absolutního vítězství dosáhl tento vůz v Balkánské rallye v roce 1937, v soutěži států Malé dohody či v roce 1938 v Jižní Americe v jízdě mezi městy Mercedes a Montevideo. Samozřejmě, že velmi známá je slavná cesta "Sto dní v malém voze" cestovatele F. A. Estnera z New Yorku do Mexika, Arizony, Kalifornie a zpět, při níž urazil 25000 km.